MaxxECU MTune

PC-program

Snabb och enkel mappning med MTune

Alla våra system levereras med vårt lättanvända MTune- PC-program för avancerade eller enkla inställningsmöjligheter

Frustration skapade MTune

Anledningen till att vi skapade MaxxECu och MTune var för att vi var trötta på befintliga system som var tungjobbade, komplicerade och tidskrävande att navigera i

Alltid uppdaterat

Vi släpper regelbundet kostnadfria programuppdateringar för att hålla systemet uppdaterat med nya funktioner och inställningar. MTune söker automatiskt efter uppdatering vid uppstart

Om du vill ha den bästa prestandan för din bil - och vi vet att du vill det - behöver du också ett brett utbud av inställningsmöjligheter. MaxxECU använder den intuitiva PC-programvaran MTune

MTune PC-program kan användas på i princip vilken Windosbaserad enhet som helst
Utvalda mappnings funktioner
  • Live mappning och lokal autotune
  • Live loggning
  • Både 2D och 3D mappning för de flesta tabeller
  • Lättåtkomliga motorvärden
Utvalda MaxxECU funktioner
  • Laddtrycksreglering (flera steg)
  • Launch och anti-lag
  • Shift-cut
  • Anti-spinn (traction control)
  • Lambda reglering
Utvalda avancerade MaxxECU funktioner
  • Lustgas
  • Hastighetsspärr
  • Spridar staging
  • CAN för OEM protokoll, ODBII och CAN dashes
  • Inbyggd feldiagnostik
MTune mappnings funktioner
  • 2D och 3D
  • Genvägar för de flesta vanligaste operationerna
  • Interpolering
  • Lokal autotune
  • Live loggning
  • Snabb USB kommunikation
  • Live justeringar, allt skrivs direkt till ECUn vid förändringar
MaxxECU trigger stöd
  • VR-givare eller digital (Hall, opto)
  • Fördelare
  • Standard missing tooth (60-2, 36-1). Stödjer 2-1 till 180-4
  • Missing tooth på kammen
  • Multitooth trigger (2+1 till 180+1)
  • Audi 5-cyl
  • Chrysler Hemi SRT-8 32-2-2
  • Diahatsu Mira 3-cyl (3+1 on cam).
  • Diahatsu Mira JB (4+1 on CAM)
  • Dondge Viper V10
  • Dodge Viper V10 (gen 2 96-02)
  • GM LSx
  • GM LS 24x, any cam pattern
  • GM LT5 gen I (8+1 on crank)
  • Harley davidson EVO
  • Honda K20 (12+1)
  • Honda K20A2 (with CAM sensor)
  • Honda K20Z4 12+1 crank med 4+1 cam trigger
  • Jeep Cherokee (MJ-XJ 19)
  • Kawasaki JET SKI 1100 DI STX
  • Mazda 1.6 MX5/Miata/Eunos
  • Mazda MX5 NB (99-05)
  • Mazda RX8, 2 (Z engines) 36-2-2-2
  • Mitsubishi 4/2
  • Mitsubishi EVO X
  • Nissan CAS
  • Nissan HR16DE
  • Nissan VQ35DE
  • Renix 44-2-2
  • Renix 66-2-2-2
  • Rover V8
  • Rover K-series (lotus elise) 1.8
  • Single pulse per 720 degrees (piggyback trigger)
  • Subaru EJ20 (early) 6crank+7cam teeth
  • Subaru EJ20
  • Suzuki 13B (kräver moddat triggerhjul)
  • Suzuki G16B (ON CAM)
  • Suzuki GSX (med digitalgivare)
  • Suzuki Swift 2012 - 2017 K12B
  • Suzuki Swift M15A 2005 - 2010
  • Yamaha jet ski waverunner (2010)
MaxxECU CAM stöd
  • 1 tand per kamaxelvarv
  • 2JZ 3-teeth 7 VTTi
  • N-1 on cam (missing tooth)
  • Alfa Romeo Twin Spark 95 - 05
  • AMG C63 V8
  • BMW 6+1 extra (S50)
  • BMW M62 (rising)
  • Chrystler Hemi SRT-8
  • Ford Duratec (CAM)
  • Ford Mustang 5.0 Coyote
  • Honda CBR1000RR (2+1)
  • Honda K20A2
  • Honda F20C
  • Honda J35A3
  • Honda L15A
  • GM LS3
  • MAP sensor as sync on ITB
  • MAP sensor as sync on V-Twin
  • Mazda MX5 NB cam trigger with missing tooth
  • Mazda MX5 NC
  • Mazda 2 (Z engines)
  • Mitsubishi Evo cam
  • Nissan VQ35DE
  • Nissan HR16DE
  • Nissan VK45DE
  • Porsche 996 2001-2005 M96/70
  • Suzuki swift 2012-2017 K12B
  • Suzuki Swift M15A 2005 - 2010
  • Toyota 1GR-FE/3UR-FE
  • Toyota 2NR
  • Volvo T5/T6
  • Volvo B5244S
  • VW 1.8T (CAM)
MaxxECU motorskydd
  • Bränslekorrigering baserad på EGT
  • Brytning/varning för mager bränsleblandning
  • Brytning/varning beroende på EGT
  • Varvstopp med avancerade inställningsmöjligheter
  • Avancerat och flexibelt inbyggt varningssystem
  • Bränslekorrigering mot lambda
MaxxECU automatväxellådsstöd
  • 4L80E/4L85E
  • 4L60E/4L65E
MaxxECU funktionalitet
  • Launch (med flera steg)
  • Rullande launch
  • Anti-lag (via E-Gas eller ventil)
  • Anti-spinn (traction control)
  • Power management
  • Shift-cut
  • Bränsleavstängning vid motorbroms
  • Lambda korrigering i alla lägen mot önskat värde (closed loop)
  • Lustgasstyrning
  • AC kontroll
  • Laddtrycksstyrning i alla former inklusive avancerade kompenseringstabeller
  • Justering av laddtrycksnivåer med avancerade möjlighet att skapa egna villkor eller bara mot en fysisk knapp, eller MDash knapp
  • E-Gas stöd
  • Variabel kamaxelstyrning (VVTi/VANOS)
  • Loggning: upp till 1000Hz, PC loggning upp till 20Hz
  • Inbyggd feldiagnostik och felhantering
  • Tomgångsstyrning via E-gas, ventil, stegmotor eller tändreglering
  • Uppvarvningskontroll med hjälp av tändning eller tomgångsmotor mot önskat varvtal
  • Flertalet olika möjligheter för att låsa tändning för att underlätta synkning med tändlampa
  • Flex bränsle, kompensera tändning, uppstart, bränsle etc mot etanolvärde
MaxxECU avancerad funktionalitet
  • Hastighetsspärr (två nivåer)
  • Bränslekorrigering på cylindernivå
  • Spridar staging
  • Virtual bränsletank och bränsleåtgång
  • Valbara filter på TPS,RPM och MAP signalerna
  • Trailing ignition (wankel etc)
  • Virtuella funktioner för att aktivera interna funktioner via avancerade villkor
  • Använd en TYPE-K givare som IAT upp till 350grader C
  • Kolsyre laddtrycksregleringsmöjligheter för dragracing
  • Aktivera extra tabeller för korrigering mot knapp eller interna funktioner med villkor
  • Power management system för att begränsa effekten vid dragracing och gata med mycket effekt
  • CAN inputs (avancerat) - Ta emot CAN bus data från externa enheter som skickar CAN som sedan kan användas för att trigga funktioner
  • Starta den interna loggningen baserat på egna villkor, såsom hastighet, laddtryck, antal lagrade felkoder etc, möjligheterna är oändliga
  • Timer och räknare, samt meter räknare
  • CAN för OEM protocol, OBDII
  • Kopplingsslir kontrol utifrån egna tabeller som exempel på styrning som kan göras
  • Mäta spridarresistans direkt från MTune
  • Inbyggt trigger oscilloskop
  • Inbyggd trigger logger
  • Valbara axlar i princip alla tabeller
  • Flexibla utgångsfunktioner
  • Flexibla PWM/FREQ utgångsfunktioner
  • Hastighetsutgång som kan kalibreras
  • Varvräknarutgång med valbar utspänning (+5/12V)
  • Seq låde styrning
MaxxECU VANOS/VVTi stöd
  • Jämna tänder
  • Alfa Romeo Twin Spark 95 - 05
  • AMG C63 V8
  • BMW 6+1 extra (S50)
  • BMW M62 (rising)
  • Ford Duratec (CAM)
  • Ford Mustang 5.0 Coyote
  • Honda K20A2
  • GM LS3
  • N-1 on cam (missing tooth)
  • Nissan VQ35DE
  • Nissan HR16DE
  • Nissan VK45DE
  • Volvo T5/T6
  • Mazda MX5 NB cam trigger with missing tooth
  • Mazda MX5 NC
  • Mitsubishi EVO (MIVEC)
  • Suzuki swift 2012-2017 K12B
  • Suzuki Swift M15A 2005 - 2010
  • Toyota 1GR-FE/3UR-FE
  • Volvo T5/T6
  • Volvo B5244S
  • VW 1.8T (CAM)
  • Porsche 996 2001-2005 M96/70
Version1.123
2019-11-01
ECU
NEWStöd för MaxxECU CAN lambda enheten.
ECU
IMPROVEDMöjlighet att ignorera MAP signalen vid motorbroms och bränsleavstängning.
MTune
IMPROVEDRealtidsvärden för blåtands knapparna visas nu även med namn.
ECU
NEWMöjlighet att starta time after launch timern när ECUn känner hastighet med power management systemet.
ECU
NEWIndividuell bränslekompensering för cylinder 9-12 tillagd.
MTune
IMPROVEDRealtidsvärdena for utgångar visas nu med namn.
ECU
NEWEGT givare kan nu aktiveras även ifrån 0-5V ingång eller CAN systemet.
ECU
NEWMöjlighet att bryta bränsle vid anti-lag aktivering.
ECU
NEWMöjlighet att styra direkt tänd vinkel vid anti-lag aktivering.
MTune
NEWExtra menyalternativ för att lägga till och ta bort axlar i tabeller.
ECU
IMPROVEDBränsleanriknings uppdateringar.
MTune
NEWNy testfunktion för att kunna stänga av individuella cylindrar under drift.
ECU
NEWMöjlighet att styra direkt tänd vinkel vid launch control aktivering.
ECU
NEWMöjlighet att ställa in max procentuell brytning av launch controllern.
ECU
IMPROVEDUtökning av CAN ODB-II för att kunna läsa RPM och vridmoment (%).
MTune
IMPROVEDCLT varningen i MTune kan nu vara så låg som 40 grader (tidigare 80 grader C).
ECU
NEWMöjlighet att kalibrera de inbyggda g-sensorn i MaxxECU PRO.
ECU
NEWAnaloga ingångar kan nu aktiveras som g-sensor ingångar.
ECU
IMPROVEDMöjlighet att begränsa när lockupen ska aktiveras baserat automatväxel läge.
ECU
NEWNitrous purge solenoid utgång.
ECU
NEWNitrous purge solenoid digital ingång.
ECU
NEWNy trigger: Mazda MX5 NC (KAM + VVT).
ECU
NEWNy trigger: Toyota 2NR (KAM).
ECU
NEWNy trigger: Volvo B5244S (KAM + VVT).
ECU
NEWNy trigger: Mercury Marine BBC 60-1x6.
ECU
NEWOEM CAN knappar för Porsche 996 OEM CAN protokollet.
MTune
IMPROVEDFörändring av stegen vid justering av lambdakorrigerings frekvensen till 1 steg i taget som var 10 tidigare.
MTune
IMPROVEDFörhindrar nu Autotune att köras på lösenordskyddad VE tabell.
MTune
BUGBugfix: En dold 1.122 inställning kunde orsaka att laddtrycksregleringen inte fungerade.
MTune
BUGBugfix: Scatter plotter visade fel med negativa värden samt hightlightade punkter som var dolda.
MTune
BUGBugfix: Om inte MTune hade skrivrättigheter att skriva ändringar till logg fil kraschade MTune.
MTune
BUGBugfix: Vid öppning av en skadad logg fil kraschade tidigare MTune.
MTune
BUGBugfix: Vissa tabell editeringsfunktioner doldes när bara en axel var aktiv.
MTune
BUGBugfix: Over 700% i VE orsakade fel…
MTune
BUGBugfix: NTC tabellgeneratorn orsakade ett genereringsproblem samt optimerades.
ECU
BUGBugfix: Felaktiga kanalnamn/enhet skickades till MDash.
MTune
BUGBugfix: Math channels saknade några inställningsparametrar och namnvisningen var felaktig i inställningsträdet.
MTune
BUGBugfix: CAN offset kunde ej vara negativt.
MTune
BUGBugfix: Omskalnings funktionen fungerade inte när fuel acc enrich var satt som 4D axel.
MTune
BUGBugfix: Surface 3D uppdaterade inte det markerade punktens datavisning vid en förändring.
ECU
BUGBugfix: Error code 97 åtgärdat.
ECU
BUGBugfix: Sekundär spridarna 9-12 fungerade inte.
Version1.122
2019-09-17
MTune
IMPROVEDMTune prestandauppdatering, reducerade laddningstider med minst hälften.
ECU
IMPROVEDDe flesta digitala funktioner kan nu styras ifrån flera ställen (logisk ELLER).
MTune
IMPROVEDMTune varning om någon digital funktion som inte stödjer aktivering från flera ställen är aktiverad.
MTune
NEWDirekt kunna starta loggning ifrån RPM och MAP villkor.
ECU
NEWMDash blåtands knappar nu utökade till 8st (kräver MDash 1.4).
ECU
IMPROVEDBränsleberäkningsupplösningen (och dess realtidsvärden) ändrade till mikrosekunder (µsec).
MTune
NEWCTRL + A snabbtangenter för att markera hela tabeller.
MTune
NEWSPACE snabbtangent för att gå direkt till aktuell motordata position.
MTune
NEWP snabbtangent för att starta eller pausa live loggern.
MTune
NEWALT + piltangent för att kopiera celldatavärde till intilliggande punkt.
MTune
NEWS snabbtangent för utjämningsfunktion (smoothing) i tabeller.
MTune
NEWSpara/öppna markerat område i live loggern.
MTune
IMPROVEDUtökad möjlighet för att ange hur mycket data som ska sparas i live loggerns minne.
MTune
IMPROVEDDra för att zooma/skala i log viewern.
MTune
NEWScatter plotter i log viewern.
MTune
NEWExportera loggfiler direkt till CSV formatet.
ECU
NEWNytt OEM CAN protokoll: Lotus Elise/Exige 2007/2009.
ECU
NEWNytt OEM CAN protokoll: Mazda RX8
ECU
IMPROVEDOljetrycksvarningslampan nu aktiveringsbar i BMW MS 42/43 OEM CAN protokollet.
ECU
IMPROVEDOljenivåmätning nu fungerande i Porsche 996 OEM CAN protokollet.
ECU
NEWOEM CAN Buttons aktivering för BMW MS42/43 OEM CAN protokollet.
ECU
NEWKylvätsketemp (CLT) och insugstemperatur (IAT) nu valbar som mål för CAN input.
ECU
NEWMöjlighet att aktivera tändutgång till valbar cylinder med en ny utgång: Ignition output x.
ECU
NEWMöjlighet att definiera egen extern 0-5V lambda elektronik.
ECU
NEWNy PWM ingång för att mäta frekvens och pulskvot (duty).
ECU
NEWNy digital ingång för att aktivera laddtrycksstyrningen (endast wastegate back pressure control).
ECU
IMPROVEDMöjlighet till fördröjning för shiftcut systemet.
ECU
IMPROVEDShiftcut med manuella tabeller för drop % med både tändning och bränsle.
ECU
IMPROVEDShiftcut retard/ramp back kan nu användas i alla brytningslägen.
ECU
IMPROVEDExtra justeringstabell för laddtrycksreglering (i closed loop).
ECU
IMPROVEDExtra justeringstabell för lustgasstyrningen.
ECU
NEWPower adder möjlighet för Power Management för att lägga till/dra bort laddtryck/lustgas baserat på avvikelse.
ECU
NEWMöjlighet för power management systemet att öka tändvinkel.
ECU
NEWLaunch start varvtalet kan nu ställas via tabell.
ECU
NEWLaunch start varvtalet kan nu ställas genom att aktivera den digital ingången.
ECU
NEWValbara trigger spänningar på för digitala givare kopplade på TRIGGER och HOME.
ECU
IMPROVEDBatteri spännings filter.
ECU
NEWÖverspännings skydd som kan bryta motorn.
ECU
NEWUtökad inställningsmöjlighet för spridarvinkeljustering.
ECU
NEWUtökad inställningsmöjlighet för felhanteringsvärden vid givarproblem.
ECU
NEWMöjlighet för korrigering av däckstorlek mot hastighet.
ECU
NEWTransbrake bump uppdatering.
ECU
NEWUtökad inställningsmöjlighet för felhanteringsvärden vid givarproblem för alla analoga ingångar.
MTune
IMPROVEDNy genväg i MTune för att snabbt kunna ladda ner interna loggfiler.
ECU
IMPROVEDReducering av bränsleanrikningstriggning som gjordes i 1.122 som i vissa fall medförde oavsitlig triggning av extra bränsletillskott.
MTune
IMPROVED3 punkts tabell generator för CLT och IAT ingångarna.
ECU
IMPROVEDBränsletillskott efter start (ASE) är nollade internt efter 120 sekunder.
ECU
NEWMatematik kanaler (math channels).
MTune
IMPROVEDFörbättrad trigger oscilloskop.
MTune
IMPROVEDFörbättrad trigger logger för att kunna visa alla tillgängliga DIN/VR signaler.
ECU
NEWValbart TPS rate filter.
ECU
NEWNy felkod: 121 - AIN error.
ECU
NEWNy felkod: 97 - Hard fault/Memory protection.
ECU
NEWNy felkod: 48 - Overvoltage protection cut.
ECU
NEWNy felkod: 38 - Trigger/CAM pattern expected error.
ECU
NEWNy trigger: Ford Duratec (CAM/VVT).
ECU
NEWNy trigger: Alfa Romeo Twin Spark 95 - 05.
ECU
NEWNy trigger: Mazda RX8 crank trigger.
ECU
NEWNy trigger: Mazda MX5 NB (99-05) cam trigger with missing tooth wheels).
ECU
NEWNy trigger: N+1 cam and VVT.
ECU
NEWNy trigger: Suzuki G16B (ON CAM).
ECU
NEWNy trigger: Mazda2 ZY-1500cc ZJ-1300cc Z6-1600cc.
ECU
NEWNy trigger: Kawasaki JET SKI 1100 DI STX.
ECU
NEWNy trigger: Suzuki Swift M15A 2005 - 2010.
ECU
NEWNy trigger: Mazda 2 DE (Z engine).
ECU
NEWNy trigger: BMW S14 (crank+cam).
ECU
NEWNy trigger: LS 24x with any non-standard cam trigger.
ECU
NEWNy trigger: Diahatsu Mira JB (4+1 on CAM).
ECU
NEWNy trigger: Dodge Viper CAM trigger.
ECU
NEWNytt realtidsvärde: Engine Oil Temperature.
ECU
NEWNytt realtidsvärde: Engine Oil Pressure.
ECU
NEWNytt realtidsvärde: Total Fueling Target Error, the sum of the Lambda/Lambda Target + Current Lambda correction. A representation of how far off the VE-table is.
ECU
NEWNytt realtidsvärde: Extra Fuel Table 3.
ECU
NEWNytt realtidsvärde: Nitrous Protection - Value to indicate the reason for the Nitrous protection system activation.
ECU
NEWNytt realtidsvärde: Boost openloop duty - The open loop duty % in closed loop boost control mode.
ECU
BUGBugfix: Felaktiga temp värden kunde hämtas i US imperial läget.
ECU
BUGBugfix: ECU on Time och Engine Runtime räknarna har gått 1% för snabbt pga ett beräkningsfel.
ECU
BUGBugfix: Spridar duty vid staging i wankel och 2-taktssystemet har varit felaktig.
ECU
BUGBugfix: CLT och IAT kunde i något enstaka fall visa 1.0C fel.
MTune
BUGBugfix: I några enstaka fall har inte alla Realtidsvärden uppdaterats korrekt.
ECU
BUGBugfix: CAN lambda input fungerade inte.
ECU
BUGBugfix: Lustgas skyddssystemet kunde i något fall aktiveras innan själva lustgasen.
ECU
BUGBugfix: Sekundära typen av varvstopp använda första typens inställning.
MTune
BUGBugfix: Genvägen för att komma till förstasidan (start) i MTune fungerade inte.
ECU
BUGBugfix: AC utgången var alltid aktiverad när en reactivation delay på 0.1sek eller mindre var inställd.
ECU
BUGBugfix: max cut time sparades ibland inte korrekt.
ECU
BUGBugfix: En icke aktiverad user output som hade en digital ingång aktiverad kunde triggar dess digitala funtion.
MTune
BUGBugfix: Import av tabeller i låsta filer var ej möjligt.
MTune
BUGBugfix: Anslutningsrutan kunde i något enstaka fall hamna bakom log viewern om den var aktiverad som ontop.
ECU
BUGBugfix: Warning light utgången triggades felaktigt och sporadiskt.
MTune
BUGBugfix: 3D uppdatering där markerad punkt visade felaktig motordata position.
MTune
BUGBugfix: Auotune kunde vid enstaka tillfällen beräkna nytt VE felaktigt.
Version1.121
2019-04-03
ECU
NEWOBD-II funktion för att läsa motordata ifrån original motorstyrning när MaxxECU används som piggyback.
ECU
IMPROVEDUppdatering av ME 7.5 CAN protokollet för att snygga till varvräknaren i instrumentering.
ECU
NEWDirekt kunna trigga digitala ingångsfunktioner från User CAN inputs.
ECU
NEWStöd för AEM-X och MOTEC CAN bredbandslambda controllers.
ECU
NEWStöd för egen extern CAN bredbandscontroller.
ECU
IMPROVEDStöd för att kunna aktivera en digital ingångsfunktion direkt på bluetooth switch inställningarna.
ECU
NEWNy trigger:Single puls per 720 degrees, för att kunna trigga piggyback installationer från spridare eller spole.
ECU
IMPROVEDUtökat antal user CAN Inputs till 24st.
ECU
NEWInbyggd triggergenerator för vissa triggersystem.
ECU
BUGBugfix: Växel 6 aktiverades inte med en analog växel indikerings givare.
ECU
BUGBugfix: AC utgången återaktiverades inte om återaktiveringstiden var 0.0sek.
ECU
BUGBugfix: Felkod 84 kunde triggas på vissa bilmodeller där CAN adresser krockade.
ECU
IMPROVEDUppdatering av CO2 laddtrycksregleringen.
ECU
IMPROVEDSeparata inställningar av duty och drop mode i launch control steg 2 och 3.
ECU
NEWNy stegmotor utgångsfunktion.
ECU
IMPROVEDStyra launch cut % med tabell.
ECU
NEWNy testfunktion for lustgassolenoider.
ECU
IMPROVEDHonda KA20A2 triggeruppdatering.
ECU
BUGBugfix: Vissa triggersystem med MaxxECU MINI fungerade inte.
ECU
NEWNy felkod: 47 - external lambda sensor error.
ECU
NEWNy digital ingångsfunktion: External lambda X, error.
ECU
NEWNy digital ingångsfunktion: External lambda X, valid.
Version1.120
2019-02-27
ECU
NEWNHRA firmware tillgänglig (för USA).
ECU
NEWNy User PID function.
ECU
BUGBugfix: User output 1-6 visade felaktiga värden i MTune.
ECU
BUGBugfix: DIN 1/2 fungerade inte som CAM/HOME eller andra pulsgivare på MINI.
ECU
BUGBugfix: GP RPM limit kunde i enstaka fall orsaka att motorn inte startade.
ECU
BUGBugfix: Rtvärdet Knock Correction Accumulated visade felaktiga värden.
ECU
BUGBugfix: PDM wipers, växlade ingångar.
MTune
BUGBugfix: Tachometer test funktionen använde inte korrigeringstabellen.
ECU
BUGBugfix: PRO WBO2 använde ett felaktigt kalibreringsvärde i bakgrunden i Mustang plugin basmapp.
MTune
IMPROVEDBugfix: R tangenten rensar nu återigen alla felkoder vart man nu än är i hela MTune.
Version1.119
2019-02-15
ECU
NEWMaxxECU MINI support (officiell).
ECU
IMPROVEDUppdatering av Mustang 2011 OEM CAN protokollet.
MTune
NEWNy funktion i utgångstestet.
ECU
NEWNy inställning i ignition lock/idle control.
ECU
IMPROVEDUtökning av sekundär och primär spridare 9-12.
ECU
IMPROVEDCAN input systemet kan nu direkt påverka interna värden såsom wheel speed etc.
ECU
IMPROVEDExtra kalibrerings tabell för varvräknarfunktionen.
ECU
NEWVäxelberäkning utifrån varvtalssänkning för dragracing.
ECU
BUGVisa inga VVT felkoder när inget VVT system är aktiverat.
ECU
NEWStöd för CAN baserade keypads (Blink Marine).
ECU
IMPROVEDHonda KA20A2 triggeruppdatering.
ECU
NEWNy trigger: Honda CBR1000RR (crank + home).
ECU
NEWNy trigger: Renix 44-2-2
ECU
NEWNy trigger: Suzuki Swift K12B (2012 - 2017)
ECU
NEWNy trigger: Harley-Davidson EVO.
ECU
NEWNy trigger: Yamaha 4+1 jet ski waverunner (2010)
MTune
BUGBugfix: Autotune fungerade inte korrekt om operationen utfördes på samma ställe.
ECU
BUGBugfix: Vid enstaka tillfälle så styrdes tomgångs duty ut felaktigt om after start duty var satt till tabell.
ECU
BUGBugfix: GPO RPM limitern ställd som INJ cut bröt ej.
ECU
BUGBugfix: Fix för slö uppdateringshastighet på RACE EGT ingångar.
Version1.118
2018-12-11
ECU
NEWStöd för Ford Focus ST CAN protokollet.
ECU
NEWNy trigger: Honda K20A2.
MTune
IMPROVEDMin aktiverings varvtal för shiftcut ändrat till 800rpm.
MTune
IMPROVEDFörändring i Nitrous start RPM så systemet kan testköras utan att starta motorn.
ECU
BUGBugfix: Knackregleringen fungerade inte som den skulle i 1.116 och 1.117.
MTune
BUGBugfix: Några ohanterade undantag som ledde till krash vid märklig hantering av axelvärden i tabeller.
MTune
BUGBugfix: Ohanterat undantagsfel när en loggfil var öppen och mätsystemet ändrades.
ECU
BUGBugfix: cut/retard reasons visade realtidsvärden i loggen även om loggen var pausad.
ECU
BUGBugfix: cut/retard reasons visade inte korrekta värden med lustgassystemet aktiverat.
MTune
BUGBugfix: 3D vyn laddades inte om när man valt den inverterade vyn ifrån högerklicksmenyn.
MTune
BUGBugfix: 3D vyn laddades inte om efter att man laddat nya inställningar från tabell i 2D+3D läget.
Version1.117
2018-11-30
MTune
IMPROVEDBugfix: Ohanterad exception varning vid klick på axlar.
Version1.116
2018-11-29
ECU
NEWFarthållare funktion.
ECU
IMPROVEDTomgångsreglering uppdatering.
ECU
IMPROVEDLocal autotune förändrar nu bara enstaka celler istället för även närliggande.
MTune
IMPROVEDFörändring av autotune från loggfil.
ECU
NEWMöjlighet att dölja triggerfel som bara uppkommer ibland.
ECU
NEWEcu power hold mot tabell eller fixerat värde.
ECU
NEWNya GP RPM limit tabeller.
ECU
NEWNy utgångsfunktion för att styra PWM reglerade generatorer.
MTune
NEWAutomatisk justering av windows energiläge vid uppstart av MTune.
ECU
NEWNytt realitdsvärde: Fuel/Ignition cut and ignition retard reasons.
ECU
NEWNytt realitdsvärde: Lambda target error.
ECU
NEWNytt realitdsvärde: Engine max RPM (resettable with a button in engine counters).
ECU
NEWNytt realitdsvärde: Engine max MAP (resettable with a button in engine counters).
ECU
NEWNytt realitdsvärde: Engine total time over limit (resettable with a button in engine counters).
ECU
NEWNytt realitdsvärde: Engine total time on launch (resettable with a button in engine counters).
ECU
NEWNytt realitdsvärde: Engine-Driveshaft Ratio.
ECU
NEWNytt realitdsvärde: Driveshaft-Engine Ratio.
ECU
NEWNy felkod: MAP sensor fel.
MTune
NEWNytt filformat som inkluderar både loggning och mappen (komprimerat format).
ECU
IMPROVEDRPM som axelval i power management.
MTune
IMPROVEDFunktion för att skapa baskurva i power management systemet
ECU
IMPROVEDTillägg för att ställa bränslepumpgsutgångens prime tid.
ECU
IMPROVEDNy inställning för att öka tomgången innan fläktutgången aktiveras.
ECU
IMPROVEDVVT dyty kompensering baserad på spänning.
ECU
NEWAnvända tabell för att sätta den låsta tändvinkel.
ECU
IMPROVEDTillägg för det avancerade varningssystemet att fördröja aktivering vid uppstart av motor.
ECU
IMPROVEDTillägg för det avancerade varningssystemet att kunna använda ett lägre varvtal.
ECU
IMPROVEDNy inställning för deaktivering av power management och traction systemet vid aktivering av varvstopp 2.
ECU
IMPROVEDNedre gränsen för MAP värde som kan användas är nu ändrat till 0kPa (ifrån 20kPa).
ECU
IMPROVEDÖkning av maximal PWM frekvens på alla PWM utgångar till 20kHz.
ECU
NEWRate of change kanaler.
MTune
NEWMöjlighet att låsa celler vid mappning.
MTune
NEWUtökad dialogruta för automatisk omskalning av tabellvärden.
MTune
NEWNy snabbtangent för att växla mellan 2D och 3D: D.
MTune
NEWVid ESC knapptryckning i Mtune, sätts fokus på inställningsträdet.
MTune
NEW2D och 3D har nu synkade markeringar.
MTune
NEW3D: Finns nu på alla tabeller.
MTune
IMPROVED3D: Uppdatering av wire frame läget.
MTune
NEW3D: Trace line.
MTune
IMPROVED3D: Alla valmöjligheter finns nu i högerklicksmeny istället.
MTune
IMPROVED3D: Förbättrad färgläge.
MTune
IMPROVED3D: Förändring av markeringar görs med SHIFT+piltangenterna.
MTune
IMPROVED3D: Local autotune förändrad.
MTune
NEW3D: När markeringarna når ändlägen så minskas markeringarna automatiskt.
ECU
NEWNy trigger: Nissan HR13DE.
ECU
NEWNy trigger: 18-2-2-2 Jeep Cherokee (MJ-XJ 19).
ECU
NEWNy triggers: Toyota 1GR-FE, 3UR-FE.
ECU
IMPROVEDUppdateringar av BMW E46 CAN protokollet.
ECU
NEWNytt OEM CAN protokoll: Nissan Patrol Y61.
ECU
NEWNy ingångsfunktion: CAN System Fuel Consumption Meter.
ECU
NEWNy ingångsfunktion: CAN System Torque Value.
MTune
NEWNya spridar förinställningar.
MTune
NEWNya E-Throttle förinställningar.
MTune
NEWNya givare förinställningar.
MTune
BUGBugfix: Markering av flera celler och när man matade in x,x så förändrades inte alla värden. (x.x fungerade).
ECU
BUGBugfix: Realtidsvärde för Injection event start angle (ATDC) var felstavat, men visade korrekta ATDC värden.
MTune
BUGBugfix: Log viewer nedsparande triggades felaktigt.
ECU
BUGBugfix: tändspolarnas aktuella duty visades felaktigt i loggning.
MTune
BUGBugfix: Log viewern, tillägg av kanaler.
ECU
BUGBugfix: Ibland resettades inte räknare till inställt minsta värde.
Version1.115
2018-08-30
ECU
BUGBugfix: Lean power cut aktiveras oavsiktligt på varvtal
1.114
2018-08-30
ECU
IMPROVEDÅterställa timer med en puls.
ECU
IMPROVEDFler inställningar för transbrake kontrollen.
ECU
IMPROVEDMöjlighet att kunna stänga av motorfläkt över en viss hastighet.
MTune
BUGBugfix: Read/Write dialogrutan visades alltid i 1.113 och är nu åtgärdat.
ECU
BUGBugfix: Lean power cut säkerhetsfunktionen var aktiv under rolling launch funktionen.
Version1.113
2018-08-01
ECU
NEWStöd för 2-takt samt Wankel.
ECU
NEWRolling launch.
ECU
NEWNytt OEM CAN protokoll för Corvette C6.
ECU
NEWUtökad funktionalitet på varvstopp.
ECU
NEWNytt varvstopp för mjukare övergång.
ECU
NEWNy Tune selector som kan användas i hela MTune.
ECU
NEWEget AFR värde kan nu anges.
ECU
IMPROVEDFörändring av säkerhetsfunktionen lean power cut som nu kan använda lambda target värdet som utgångspunkt.
ECU
NEWNy digital ingång för loggning.
ECU
IMPROVEDMax frekvens för hastighetsingångar.
ECU
IMPROVEDTillägg för analoga ingångar för att kompensera för 5V matningen, samt möjlighet för offset justering.
ECU
IMPROVEDExtra inställning för hastighetsingång som används av dragracing hojjar.
ECU
NEWNy trigger: EVO X.
ECU
NEWNy trigger: LS3 CAM.
ECU
NEWNy trigger: Rover K-series (lotus elise) 1.8 (CAM).
ECU
NEWNy trigger: Mercedes C63 AMG V8 (CAM).
ECU
NEWNy trigger: Audi 1.8T (CAM).
ECU
NEWNy trigger: Nissan VQ35DE.
ECU
NEWNy trigger: Mazda 1.6 MX5/Miata/Eunos.
ECU
NEWNy trigger: Mazda MX5 NB (99-05).
ECU
NEWNy trigger: Renix 66-2-2-2.
ECU
NEWNy trigger: Diahatsu Mira (3+1 on CAM).
ECU
NEWAEM X-serie tillagd som extern lambda kontroller.
MTune
IMPROVEDTomgångsregleringen finns nu som en egen kategori i inställningsträdet.
ECU
IMPROVEDNytt realtidsvärde för tändvinkelkorrigering per cylindernivå.
ECU
IMPROVEDDistance counter uppdateras nu med 100Hz istälelt för 10Hz.
MTune
IMPROVEDSökning av realtidsvärden tillagt.
MTune
IMPROVEDMax, min och genomsnittsvärden vid markering i loggar tillagt.
MTune
IMPROVEDZooma med UP och NER knapparna i loggar.
MTune
IMPROVEDÖverskådning i loggar.
MTune
IMPROVEDKanal förinställningar tillbaka i Live-loggern.
ECU
NEWYtterliggare två trailing outputs tillagda.
ECU
NEWBränsletrycks avvikelse funktion.
ECU
NEWKorrigering av bränsle vid användning av lustgas.
ECU
IMPROVEDAnti-lag bränsle justering kan nu vara positiv eller negativ.
ECU
IMPROVEDFördröjningsmöjlighet för AC aktivering.
ECU
NEWAvancerad pulsbreds kompsensering för spridare.
ECU
NEWE-Throttle modulen kan nu används för alla typer av analoga givare, inte bara E-Throttle relaterade ingångar.
ECU
BUGBugfix: en timer som inte resettades tillräckligt snabbt.
ECU
BUGBugfix: Vid uppdatering av MaxxECU RACE sattes en felkod felaktigt.
ECU
BUGBugfix: Negativt Z-värde i 4D orsakade problem.
ECU
BUGBugfix: Uppdatering från 1.108 och tidigare med US imperial orsakade problem.
ECU
BUGBugfix: Problem med inverterad lustgastimer åtgärdat.
ECU
BUGBugfix: Känslighet för felkod nr 14.
Version1.112
2018-02-20
ECU
NEWNy trigger: Missing tooth på KAM.
ECU
NEWMöjlighet att köra mot ett fast bränsletryck (som ej påverkas av MAP).
ECU
NEWMöjlighet att kunna interpoleringsläge mot varje axel.
MTune
BUGBugfix: Laddning av inställningar i US imperial läget.
MTune
BUGBugfix: Import av tabell.
MTune
BUGBugfix: Felaktig skalning av spridares dödtid vid tabell som källa.
MTune
BUGBugfix: Lambda A och B visade 0.000 istället för warmup udner uppvärmningsfasen.
Version1.111
2018-02-15
MTune
NEWFrilusftskalibrerings knapp för äldre lambdasensorer.
MTune
BUGFelaktigt filnamn visades i programet nä rman jämförde filer.
MTune
BUGProgramkrash vid öppning/jämförelse av älde tune filer.
ECU
BUGProgramkrash vid import av 4D tabell till tabell med ej aktiv 4D axel.
ECU
BUGFix för firmware update som tog för lång tid och hängde programmet.
ECU
BUGBorttagen möjlighet att kunna läsa/skriva mapp om man skippar firmware update.
1.110
2018-02-12
MTune
NEWÅngra och göra om med CTRL+Z och CTRL+R.
ECU
NEWNytt CAN buss protokoll för test: BMW E46 330i.
ECU
NEWNy ingång som används till visa CAN system.
MTune
IMPROVEDMultiplicering direkt i 2D tabeller.
ECU
IMPROVEDÅteraktiveringsvillkor för EGT power cut, lean power cut samt boost cut.
ECU
NEWKnapp för att forcera spikning under en viss tidsperiod för att ställa in knacksensors nivåer.
ECU
NEWTabell för cranking angle.
ECU
IMPROVEDTrigger arm spänning lägre än 0.2v nu möjlig
ECU
NEWInterna MAP sensorns används automatiskt som BARO sensor om extern MAP sensor är aktiverad.
ECU
NEWNytt realtidsvärde: Active state of each nitrous stage.
ECU
NEWNytt realtidsvärde: Active time for each stage.
MTune
IMPROVED4D axel möjligheter i 3D.
MTune
BUGUppdateringar från låst mappar kunde skapa problem.
ECU
NEWUppdatering av Ford Focus CAN
MTune
IMPROVEDUppdatering av tangentbordsgenvägar: INS/DEL direkt på axlar för att ta bort/lägga till
MTune
IMPROVEDUppdatering av tangentbordsgenvägar: M för att multiplicera direkt i tabell.
MTune
IMPROVEDUppdatering av tangentbordsgenvägar: Tidigare användes CTRL+R för att rensa felkoder, nu endast R
MTune
BUGMatte funktioner försvann i 1.109, nu tillbaka.
MTune
BUGLocal autotune slutade att fungera i 1.109, nu tillbaka
MTune
BUGFelaktigt filnamn visades i MTune vid öppning av tidigare sparade filer.
ECU
BUGFelkod 95 visade sig ibland vid import av tabell från tidigare sparade mappar.
ECU
BUGDiverse småfixxar.
1.109
2018-01-26
MTune
NEWÄkta 4D i alla tabeller.
MTune
NEWJämföra mappar.
MTune
NEWUppdatering till 3D vyn.
ECU
NEWLustgas: 6 stegs system.
ECU
IMPROVEDLustgas: Alla steg kan v ara antingen ON/OFF eller PWM (valbart).
ECU
IMPROVEDLustgas: Alla steg kan kontrolleras av villkor eller digital ingång.
ECU
IMPROVEDLustgas: Rampa tillbaka tändningen efter deaktivering av lustgassteg.
ECU
NEWLustgas: Stöd för torra system.
ECU
IMPROVEDLustgas: En lustgastimer som kan användas för att aktivera olika steg baserat på timern.
ECU
IMPROVEDLustgas: Utökat säkerhetssystem.
ECU
IMPROVEDSnabbare uppdatering av realtidsvärden (nytt protokoll).
ECU
NEWNya realtidsvärde: Internal output status.
ECU
NEWNytt realtidsvärde: Total engine runtime (med möjlighet att återställning).
ECU
NEWNytt realtidsvärde: Time after shift.
MTune
NEWBeskrivning av varje digital ingång som även syns i loggning.
MTune
BUGFirmware update dialogrutan hamnar ibland bakom huvudfönstret.
ECU
IMPROVEDTidkortsdata xxx istället för xx.x
ECU
IMPROVEDIntern uppdatering av loggning med snabbare skrivning av data.
MTune
NEWÖppna loggfiler automatiskt efter nedladdning till PC.
ECU
NEWLoggning av det avancerade varningssystemet nu möjligt.
ECU
NEWClutch input kan nu återställa distance counters.
ECU
IMPROVEDBoost controller: flera funktioner.
ECU
IMPROVEDIndividuell cylinder kompensering med tabell på både bränsle och tändning.
ECU
IMPROVEDTarget speed adjustments tabell till power management systemet.
ECU
IMPROVEDMöjlighet att rampa tillbaka tändjustering från extra tabellerna.
ECU
NEWActuator kontroll.
MTune
IMPROVEDInställningar i MTune sorteras nu i lite mera alfabetisk ordning.
ECU
NEWPuls utgångs funktion.
Version1.108
2017-10-20
ECU
NEWTestversion av nya Power management systemet.
ECU
NEWFord Focus RS 2010 CAN implementering.
ECU
NEWRover V8 trigger system.
MTune
NEWNy spridar preset: Atomic3
ECU
NEWMöjlighet att använda TPS ingången som en vanlig AIN ingång om man kör E-Throttle.
MTune
NEWNy graf-vy i tabeller och listor.
ECU
IMPROVEDIntern förbättring av AIN filter.
ECU
IMPROVEDSkickar inga triggervarningar under startförsök, utan visas efteråt om motorn ej startar.
ECU
NEWNy automatisk och intern I limiter för laddtryckstyrningen.
ECU
NEWMöjlighet att filtrera EGT signalerna.
ECU
NEWNytt realtidsvärde: Senaste lagrade felkoden.
MTune
NEWNy axelväljare, alla tillgängliga värden finns nu som val.
ECU
NEWAdaptivt triggerläge för små svårstartade motorer.
ECU
IMPROVEDKortare intern debounce tid.
MTune
IMPROVEDBättre förklaring i utgångslistan vad utgången kan hantera för elektriska signaler.
MTune
NEWFördefinierade inställningar för några E-Throttle spjällhus.
ECU
IMPROVEDMax tid för shiftcut borttagen och ersatt med en tabell.
MTune
NEWMöjlighet att lägga extern loggfönster alltid överst.
ECU
NEWMöjlighet att välxa upp även om högsta växeln redan är i, seq låde styrning.
ECU
IMPROVEDFörbättrad lambda kontrol under och efter shift-cut, seq låde styrning.
MTune
BUGSökfunktionen hängde sig ibland av oförklarlig anledning.
MTune
BUGMTune krash vid speciell felkod och man klickade på felkoden i väldigt unika fall.
MTune
BUGIbland hamnar firmware update dialogrutan bakom MTune huvudfönster, förbättrad hantering.
ECU
BUGCreep fastnade på konstans 40% oavsett inställning.
MTune
BUGBT lösenordet återställdes i enstaka fall till standard om man laddade gammal mapp innan man anslöt med MTune.
ECU
BUGI realtidsdata för individuell spridare puls var felaktig om individuell kompensering var aktiverad.
ECU
BUGMer än villkor funkade inte alltid mot digital ingång.
MTune
BUGSatta villkor blev i något fall felaktigt när man öppnade gamla sparade tune filer.
Version1.107
2017-08-24
ECU
NEWLagt till bränsletrycksingångar som kan användas för bränsleberäkning och kompensering.
MTune
NEWLagt till sökfunktil för realtidsvärden och utgångsfunktioner.
ECU
NEWViper V10 och odd-fire wasted spark support
ECU
NEWUser CAN Output. Skickning av inställbara CAN-paket.
ECU
IMPROVEDLagt till RT-värden för injector deadtime.
MTune
IMPROVEDLagt till tabbar för realtidsvärden för olika inställningssidor.
ECU
IMPROVEDInjector deadtime som tabell.
ECU
IMPROVEDDwell som tabell.
ECU
IMPROVEDIgnition trim per cylinder.
ECU
IMPROVEDShiftlight per växel.
ECU
IMPROVEDVal för att stänga av blåtand.
ECU
IMPROVEDFlyttar inställningssidan och lagt till varl för att bryta på bara vissa kanaler med advanced warnings sytemet
MTune
BUGFixat bugg med ”tune notes”.
ECU
BUGFixat bugg med aktivering av stage 2 N2O
Version1.106
2017-07-04
ECU
NEWSupport för MaxxECU RACE
ECU
NEWBMW M62 cam/vanos trigger
ECU
NEWHonda J35A3 trigger
ECU
NEWMöjlighet att ange antal spridare per cylinder och per utgång
ECU
IMPROVEDFilter för IAT och CLT sensorer (aktiv som standard)
ECU
IMPROVEDAfterstart idle control kan vara tabell
ECU
IMPROVEDE-throttle, val att växla PID inställnigar under rest position
MTune
IMPROVEDValbara F-tangentsgenvägar
ECU
IMPROVEDAutomatlåda: Andra växlningstabell aktiverad mot DIN
ECU
IMPROVEDAutomatlåda: Funktion för att välja min och max växel för varje tabell
ECU
IMPROVEDAutomatlåda: Möjlighet att välja annan växel på launchkontrollen
ECU
IMPROVEDLagt till möjlighet att aktivera tabeller via ingångar separat istället för alla samtidigt
ECU
IMPROVEDTimers: Lagt till val för att räkna baklänges
ECU
IMPROVEDBoostlimiter som tabell iställer för fast värde
ECU
IMPROVEDUser outputs: Lagt till hysteresinställningar
ECU
IMPROVEDUser outputs: Nu går det att jämföra två variabler med varandra
ECU
IMPROVEDUser outputs: Fler conditions, upp till 5 på varje utgång
ECU
IMPROVEDUser outputs: Val att trigga 2 ingångsfunktioner från 1 user output/internal output
ECU
IMPROVEDTabeller kan användas utan interpolering (med fasta steg)
ECU
IMPROVEDAutomatisk beräkning av kardanvarvtal från hjulhastighet
ECU
IMPROVEDValbart triggerläge för oscilloskop (home signal/trigger error)
ECU
IMPROVEDKalibreringsinställningar för EGT-ingångar
ECU
IMPROVEDButton debounce funktion (aktiv som standard)
ECU
IMPROVEDLambda 1 + 2 som axelval
Version1.105
2017-05-28
ECU
IMPROVEDFix för E-Throttle inställningar vid laddning av äldre save fil med 1.103 och 1.104
Version1.104
2017-05-25
ECU
IMPROVEDDeaktivering a power limit after launch via ingång
ECU
IMPROVEDTransbrake styrning, lagt till creep funktion
ECU
BUGFixat bugg med closed loop targer under 100kpa
ECU
BUGFixat felaktiga defaultvärden för wheelspeed filters
ECU
IMPROVEDYtterligare 6st internal outputs
ECU
IMPROVEDTraction control rampin och dual PID läge
Version1.103
2017-05-18
ECU
IMPROVEDFörbättrad styrning av sekventiella växellådor (neutral lockout och throttle blip)
ECU
IMPROVEDFler inställningar för speed-limiters
ECU
IMPROVEDPredictive rev-limiter
ECU
IMPROVEDShiftcut läge med både fuel+ign cut
ECU
NEWLösenordsskydd för MaxxECU mappar
ECU
IMPROVEDFler E-throttle justeringsmöjligheter
ECU
BUGFixat bugg med Subarutrigger
ECU
NEWTransbrake styrning med bump funktion
Version1.102
2017-04-04
MTune
BUGBuggfix for uppdateringsruta
Version1.101
2017-04-03
ECU
IMPROVEDInställning för extra tolerans på missing tooth trigger för motorer med hög kompression.
ECU
IMPROVEDValbar CAN hastighet.
ECU
NEWDubbel E-gas spjäll.
Version1.99
2017-02-23
ECU
NEWAutomatiskt läge för trigger/home arm spänningar
ECU
NEWLoggning av faktiskt tändvinkel med induktiv pickup (Fluke RPM 80)
MTune
NEWStatus på utgångar visar på inställningssidan och i RT-data
ECU
NEWNy trigger: Subaru
ECU
NEWÖkat loggningshastigheten till 1kHz för PRO
ECU
NEWNytt internt loggsystem med datakomprimering för upp till 5ggr längre loggar än tidigare (>rev7)
MTune
IMPROVEDInterpolering X+Y i tabeller
ECU
IMPROVEDBackning av tändning under shiftcut
MTune
IMPROVEDLäge för kontinuerlig mätning med triggeroscilloskopet
ECU
IMPROVEDLagt till PLEX bredbandslamndaingång
ECU
IMPROVEDSpeedlimitern kan använda tabell iställt för fast värde
ECU
IMPROVEDDistance counters kan används som tabellaxlar
ECU
IMPROVEDVarvstopp vid timeout av antilagg
MTune
BUGFixad bugg där triggerocilloskopet hängde sig
MTune
BUGFixat bugg med hoppande värden i RT-vyn
MTune
BUGFixat bugg där timereference inte funkade ordentligt för timeslips
MTune
BUGFixat bugg där log presets inte sparades
MTune
BUGFixat bugg med lustiga tecken i notes-fältet
MTune
BUGFixat buggar i kanalinställningen för loggningen
1.98
2017-01-27
MTune
NEWNy förbättrad loggvisare
MTune
NEWNytt hjälpsystem
MTune
IMPROVEDLagt till horisontell scrollbar för breda tabeller
ECU
IMPROVEDLagt till PWM% som valbar tabellaxel
MTune
IMPROVEDVisar den öppna filen i titelraden
ECU
IMPROVEDLagt till RT-värden för AFR, active launch control, antilag och gearcut.
ECU
IMPROVEDÖkat tillåten aktiveringshastighet för launchcontrol
ECU
IMPROVEDLagt till TPS inställning för Lean power cut
MTune
IMPROVEDÄndrade utgångsfunktionsväljaren till en dialogruta
MTune
BUGFixat bugg med US units och konstig Fan hystereis
MTune
BUGFixat bugg med lustigt utseende på knappar med XP-tema på Windows
ECU
BUGFixat bugg med AIN-filters som inte fungerat
ECU
BUGFixat bugg med ostabil lambdakorrigering vid korta shiftcuts
Version1.97
2016-12-23
ECU
NEWVal att använda Imperial/US units
ECU
IMPROVEDVärde för att indikera aktiv antilag
ECU
NEWStöd för MaxxECU STREET
ECU
BUGFixat bugg där E85 sensorn gav felkoder i onödan.
Version1.96
2016-08-09
ECU
IMPROVEDClosed loop boost: Inställning för att stänga av regulatorn när motorn är av
ECU
IMPROVEDElektriska vattenpumpar stängs av 5 minuter efter motorn för att spara batteri
ECU
IMPROVEDDigitala ingångar kan vara axlar i tabeller
Version1.95
2016-07-30
MTune
NEWNya dialoger för att ange motorvolym och däckstorlek i cui och tum
ECU
NEWPrimary injector mirror utgång på valfri GPO eller INJ utgång
ECU
BUGAutomatlådestyrning: Fixat bugg där selectorposition ignorerades
ECU
BUGFixat en bugg från 1.94 där vissa utgångar inte fungerade korrekt
Version1.94
2016-07-22
ECU
NEWSupport för MaxxECU PRO rev2 enheter
MDash
IMPROVEDUppdatering för att reflektera fler RT värden.
MTune
IMPROVEDFler tecken tillåtna i namn för user AIN (ÅÄÖ etc)
MTune
IMPROVEDNamn för User PWM utgångar
ECU
IMPROVEDIngång för analog Etanolsensor (externa mätare)
ECU
NEWInmatning av TDC per cylinder (stöd för odd-fire)
ECU
NEWStöd för 2 och 3 cylindrar
ECU
NEWManuellt läge för att styra ignition och fuel events (för tex 2-taktsmotorer)
ECU
BUGAutomatlådestyrning: När RPM difference är 0 ignoreras värdet nu.
Version1.93
2016-05-10
MTune
NEWVal att använda fast färgmarkering i loggfiler (högerklick meny)
MTune
NEWMöjlighet att sätta nollpunkter i loggar för enklare jämföring (perfekt för dragracing)
MTune
IMPROVEDUppdatering av 3d-mappningskontroll
ECU
NEWMöjlighet att koppla upp sig på befintligt CAN system och avläsa värden som kan användas i MaxxECU
ECU
NEWMöjlighet att använda termoelement typ N på EGT-ingångar
ECU
IMPROVEDJustering av e-gas system
ECU
IMPROVEDVal att ignorera felkod för saknad 12V2 för MaxxECU PRO
ECU
BUGFixat bugg där closed boost target 2 inte aktiverades när man använde 3 tabeller
Version1.92
2016-04-28
ECU
NEWTre stegs launch
ECU
NEWAnalog AC trycksingång för styrning av kompressor
ECU
IMPROVEDStoich fuel AFR loggas (flex fuel)
ECU
IMPROVEDIgnition retard på rev-limiter
ECU
NEWHonda S2000 (F20C) trigger och CLT utgång
MTune
NEWSurface 3D mappningsvy
MTune
IMPROVEDHistorik i triggerlogger
Version1.91
2016-03-17
ECU
NEWExtern BARO-sensor på analog ingång
ECU
NEWPorsche 996 trigger
ECU
IMPROVEDRampning av idle control start duty
MTune
BUGFixat installation av drivrutiner på Windows 10
MTune
BUGFixat bugg där scrolllisten ibland försvann
Version1.90
2016-02-23
MTune
IMPROVEDLokal automatisk VE-tabellsjustering (ctrl+T)
ECU
IMPROVEDFler justeringar av E-gas via extra tabeller
ECU
IMPROVEDAntilag air kan vara tabell
ECU
IMPROVEDWBO2 uppvärmning kan startas vid motorstart eller ECU start
ECU
IMPROVEDFlex fuel på secondary injectors
ECU
IMPROVEDStöd för Exqbe dual wbo controller (CAN)
ECU
IMPROVEDIngång för att stänga av idle control ”Disable idle control”
ECU
IMPROVEDVal för aktivering av e-throttle motor direkt eller vid motorstart
ECU
NEWOEM CAN-protokoll Ford Mustang 2011 och Audi S3 1.8T 2003. Se separat dokumentation.
ECU
NEWODB-2 CAN-protokoll
Version1.89
2015-11-24
ECU
IMPROVEDNya manuella staged injection lägen
ECU
IMPROVEDDubbel PID-reglering för Egas
ECU
IMPROVEDFörbättrad timeout av cam/sync-signal för förbättrad synkning med vissa givare
Version1.88
2015-10-27
ECU
BUGFixat bugg med där loggar ibland försvann på rev8 enheter.
MTune
BUGFixat några funktioner som inte syntes i 1.87 uppdateringen.
1.87
2015-10-09
ECU
NEWHastighetsbegränsare (pit speed/top speed)
ECU
NEWTvå växlingsbara däck setups för tractionctrl
ECU
NEWDistance counter + odometer
ECU
NEWRäknarfunktion
ECU
IMPROVEDAIN matade från intern tabell
ECU
IMPROVEDRepeat funktion för timer
ECU
IMPROVEDTimers och counters kan användas som axlar i tabeller
MTune
IMPROVEDAnvända DIN markeras
1.86
2015-05-31
ECU
NEWIngång för att stoppa motorn/förhindra start
ECU
NEWTurbovarvtalsmätare
MTune
IMPROVEDAccelerometer kan vara axel i tabeller
ECU
BUGFixat buggar i beräkning av tranmission slip
1.85
2015-05-20
ECU
IMPROVEDLaddtrycksstyrning med extern tryckkälla (CO2) ”Wastegate back pressure control”
MTune
IMPROVEDNytt mer flexiblelt sätt att välja kanaler för loggning
ECU
BUGFixat bugg där loggning på rev 6+ enheter ibland inte startar
1.84
2015-04-28
MTune
BUGFixat krasch vid uppdatering från äldre versioner.
1.83
2015-04-18
MDash
NEWBrytare för val av laddtrycksnivå och andra funktioner i MDash
ECU
IMPROVEDFler val för styrning av lockup (automat)
ECU
IMPROVEDBeräkning av transmission slip (automat)
ECU
BUGFixat bugg med felaktig hastighetsberäkning när man använde kardangivare
1.64
2015-04-01
MDash
NEWStöd för Android 5.x
1.82
2015-03-21
MTune
BUGFixat inställningar som inte skulle visas
1.81
2015-03-19
ECU
NEWStöd för Ford Mustang 5.0 VVT trigger
ECU
NEWAnti-lag
1.80
2015-02-18
ECU
NEWStöd för Volvo T5 VVT trigger
ECU
NEWStyrning av pneumatiska dragracingväxellådor
ECU
BUGFixat bugg med att timer1-3 funktionerna räknade för långsamt
ECU
BUGFixat bugg med att Key Input inte fungerade på virtuella digitala ingångar
MTune
BUGFixat bugg med tractionsystemet när ingen tractionmodul var ansluten
1.79
2015-01-15
ECU
IMPROVEDValbar filtrering av accelerometer i tractionmodul (kräver uppdatering av tractionmodulens firmware)
ECU
IMPROVEDUtökning av MaxxECUs CAN-protokoll
ECU
IMPROVEDShiftcut tid inställbar via tabell
ECU
NEWTre generella extratabeller som kan användas som axlar i andra tabeller eller för loggning
MTune
NEWStöd för MaxxECU rev 8 enheter
1.78
2014-11-20
ECU
NEWDual distributor tändningsläge.
1.77
2014-09-25
ECU
NEWNytt triggersystem: 2JZ VVT
ECU
NEWYtterligare en extra fuel tabell och två extra ign tabeller
MTune
NEWFler genvägar
MTune
NEWMöjlighet att namnge laddtrycknivåer
ECU
BUGFixat bugg med anslutning till MDash
1.76
2014-09-17
ECU
IMPROVEDVarningar kan avaktiveras på launch ctrl
ECU
IMPROVEDMer ign trim tillåten på launch
ECU
NEWVattenpumpstyrning med relä
ECU
NEWStyrning av lustgassystem
1.75
2014-07-14
ECU
NEWStöd för 4L60E/4L65E automatlådor
ECU
IMPROVEDInställning för att invertera tändningsutgångar för vissa CDI-system
1.74
2014-06-27
ECU
NEWNy kam och VVT trigger: 8-1, alternativ triggerposition (där missing på vev sammanfaller med missing på kam)
ECU
IMPROVEDFörbättrad filtrering av etanolgivare
1.73
2014-06-08
ECU
NEWStöd för Volvo T6 VVT och cam trigger
1.72
2014-04-27
ECU
NEWE-gas, styrning av elektriska spjäll. Kräver CAN-modul.
ECU
NEWFlexfuel stöd. Justerar automatiskt stökiometrisk AFR. Extra manuell justering av tändning måste göras.
ECU
NEWFunktion för kablibrering av linjära givare
ECU
NEWUser freq utgång. Frekvens och duty via tabeller.
ECU
NEWAfter launch power limit, startoptimering för dragracing
ECU
NEWTestversion för styrning av automatlådor. 4L80E. Ytterligare lådor under utveckning.
ECU
NEWStöd för 4 PWM-moduler (endast nya PWM moduler med valbar adress, släpps snart)
ECU
NEWInställbar extra power hold tid. För tex, användarinställda funktioner som fläktstyrning efter motorn stängts av.
ECU
IMPROVEDMöjlighet att aktivera radiatorfläkten tillsammans med AC.
ECU
IMPROVEDOn och 100% condition på GPPWM utgångar
ECU
IMPROVEDFörbättring av AUDI-trigger
ECU
IMPROVEDJusterat mätning av Vbat
ECU
BUGFixat bugg där vissa inställningar ibland inte skrevs direkt.
ECU
BUGFixat bugg med simultan bränsleinsprutning
MTune
IMPROVEDVarning om en nyare spar-fil öppnas i en äldre MTune-version (från och med denna version)
MTune
NEWPreset i loggar. Spara och ladda grupper av värden.
1.70
2013-12-15
ECU
NEWValbar filtrering av MAP, TPS och RPM (i ECUn)
ECU
NEWVarning vid höga EMI nivåer (ej avstört tändsystem tex)
ECU
IMPROVEDInverted utgång för PWM fuel pump, samt valbar frekvens
MTune
BUGLoggad tändvinkel är nu exklusive justering för triggerdelay
1.69
2013-11-01
ECU
NEWStaged injection (testversion)
ECU
NEWVR-givare på din 1 och 2 (endast rev7+ boxar)
ECU
NEWStöd för upp till 118 kanalers loggning för rev7+ boxar
ECU
IMPROVEDVal att lägga till justering på tomgångständvinkel (locked eller idle control)
ECU
IMPROVEDAntal ”Virtual Digital Inputs” ökat till 6st
ECU
IMPROVEDAntal ”User Outputs” ökat till 10st
ECU
IMPROVEDSet-Reset funktion på User Outputs
MTune
BUGFixat bugg med visning lambda-kurvor i loggvisaren

MTune video Academy - Se och lär (endast engelska)